Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Reading Time:
3
Minute(S)
Asi každý z nás někdy v životě slyšel zaručenou radu, jak ubrat na váze. Choď do posilovny, jez zdravě (a málo!) nebo vyzkoušej tuhle zázračnou dietu. Nové vědecké poznatky ale ukazují, že řešení nakonec nebude tak jednoduché. Ukazuje se, že aktivita buněk ve vašem těle ovlivňuje, jak lehké je zhubnout a jak tělo reaguje na různé druhy potravin.

Jak ztratit nadbytečná kila?

V Institutu pro zdraví společnosti Nestlé (Nestlé Institute of Health Sciences) se tým nadaných výzkumníků snaží zjistit, jaká „magie“ vězí za tím, že někteří lidé hubnou rychleji a efektivněji než jiní. Proč někdo jí jako utržený a stejně nikdy neztloustne? A proč cukrovkou trpí nejen lidé s nadváhou, ale i ostatní?

 

Zodpovězení těchto otázek by nám mohlo v budoucnu pomoci při rozeznávání molekulárních variací v našich tělech. Místo házení všech do jednoho pytle bychom jednou mohli být schopni nastavit každému plán hubnutí dle jeho potřeb. Výzkum v této oblasti zatím poodhalil následující tři zajímavé skutečnosti:

1. Motory vašeho spalování

Každá z našich buněk má v sobě mitochondrie. Můžete si je představit jako takové malé motory, které používají stravu jako palivo a pohání vaše buňky. Jenomže každý z nás má v buňkách rozdílný počet mitochondrií. Mladší sportovně založení lidé například mají těchto mitochondrií mnohem více než lidé neaktivní nebo starší. Tím pádem, čím méně motorů, tím pomalejší spalování energie.
Nestlé se ve spolupráci s Univerzitou ve švýcarském Lausanne snažilo zjistit, jaký má pohyb dopad na počty těchto malých motorů v buňkách. A objevili něco fascinujícího. Pohyb nejenže zvyšuje počty mitochondrií v buňkách, ale také může zvyšovat jejich kvalitu a zlepšuje schopnost spálit více energie každé jednotlivé mitochondrie.

Ptáte se, k čemu je to dobré? Díky tomuto výzkumu již víme, že není jen jeden způsob jak zpracovávat víc energie (a tedy hubnout), který vězí v dosažení většího počtu mitochondrií pohybem. Potenciálně ale stačí pouze navýšit jejich kvalitu. Čehož by mohlo být dosaženo například speciální výživou.

2. Páka na vaše zažívaní

Dobrá, vyvinutí tabletky, která by měla nahradit sport, zní asi trochu jako sci-fi. Jsme k tomu ale blíž, než se zdá.

Vědci se totiž zajímali o enzym AMPK, který napomáhá vašim svalům proměňovat cukry a tuky na energii a dává také vašemu tělu vědět, když je potřeba více paliva, například při fyzické aktivitě. Přišlo se na to, že tento enzym může být ovládán. Dá se mu tedy „poručit“, aby do svalů přinášel větší množství cukru a spaloval více tuku.

Takový pokrok by samozřejmě nebyl náhražkou zdravého pohybu. Pomohl by ale lidem trpícím obezitou nebo cukrovkou druhého typu, kteří cvičit nemohou. A také lidem zotavujícím se z těžkého zranění. Pokud bychom vyvinuli produkt, který zesiluje účinek AMPK, rychlá procházka by rázem mohla mít dopad 20minutového běhu nebo 40minutové jízdy na kole. Mnoho lidí by tak dostalo šanci na lepší život.

3. Z jiného těsta

Výzkum cukrovky druhého typu je další důležitou oblastí, na kterou bychom se měli zaměřit. Pro mnohé s nadváhou je ztráta nadbytečných kil způsobem, jak se tomuto onemocnění vyhnout. Ne vždy to ale stačí. Vědci si zatím nebyli jisti, proč některé z nás ztráta váhy před vypuknutím onemocnění ochrání a jiné nikoliv.

Nestlé se tedy spojilo s výzkumnými centry v Maastrichtu a Kodani, aby tomuto problému přišlo na kloub. Bylo zjištěno, že se v krvi nacházejí určité znaky, dle kterých můžeme rozlišovat, kterým lidem ztráta váhy pomůže a kterým ne. Tím je usnadněna práce lékařů, kteří mohou navrhnout lepší a přesnější výživové plány pacientům s chronickou cukrovkou druhého typu. Jinými slovy tak můžeme zlepšit přístup k prevenci a dokonce léčbě této zákeřné nemoci.

Postupně zjišťujeme, že ne každý je ze stejného těsta a obecné rady ne vždy pomohou. Výzkum v Nestlé mění náš pohled na výživu a lidské zdraví obecně. Hubnutí je jen začátek.