Sort by
Sort by

Historie Nestlé

Nestlé má v Česku i na Slovensku dlouholetou tradici. Nejstarší doloženou zmínkou související s obchodními aktivitami společnosti Nestlé na našem území je z roku 1890. Právě v červnu tohoto roku byla zaregistrována s platností pro naše země jako ochranná známka etiketa pro Nestle’s Kindermehl. Přímé obchodní zastoupení Nestlé pro naše území vzniklo pravděpodobně po vyhlášení samostatné Československé republiky. Již v roce 1918 byl totiž jmenován první ředitel společnosti.

Nestlé v Praze založilo samostatnou společnost, která sídlila v Sokolské ulici a nesla název Nestlé a.s. pro výrobu a prodej potravin. Společnost následující rok uvedla do provozu první závod v Moravském Krumlově a stala se tak prvním výrobcem sušeného mléka a dětské výživy v ČSR.

Firma následně vybudovala v Hlinsku větší závod, kde kromě kojenecké výživy, vyráběli také mléčné výrobky. Nestlé zde pro své zaměstnance dokonce zřídilo novou železniční stanici, která funguje dodnes. V roce 1948 musela společnost své podnikání v Československu kvůli znárodnění průmyslu přerušit. Lidé se následující roky mohli s Nestlé výrobky setkat jen velmi omezeně.

Po změně režimu Nestlé založilo distribuční společnost Nestlé Food, s.r.o. v Praze. Nová obchodní síť umožnila lidem v obchodech opět najít výrobky od tradičních značek – rozpustnou kávu Nescafé, kojeneckou výživu Nestlé nebo třeba kulinářské výrobky Maggi.

Společnost se stala důležitým partnerem při privatizaci a.s. Čokoládovny. Nestlé tak mohla navázat na dlouhou domácí tradici výroby čokolády a cukrovinek a vybudovat silné a dnes velice oblíbené značky jakými jsou například Orion, Deli, Granko, Bon-Pari, Jojo nebo Hašlerky. Investiční program zároveň vytvořil dobré podmínky pro konkurenceschopnost domácí produkce z hlediska kvality i ceny.

Akciová společnost Čokoládovny se rozdělila, vznikla tak následnická společnost Nestlé Čokoládovny a.s. Tato nová společnost převzala výrobu čokolády a cukrovinek a soustředila ji do závodů Zora v Olomouci a Sfinx v Holešově u Kroměříže. Olomoucká čokoládovna se stala nejvýznamnějším výrobcem ve své kategorii, a to především díky výrobkům oblíbené značky Orion.

Od začátku roku 1999 koordinovalo veškeré aktivity Nestlé jedno vedení. To také od stejného roku sídlí v areálu v Praze. V říjnu roku 2001 se společnosti Nestlé Food a Nestlé Čokoládovny na českém trhu spojily a vytvořily společnost Nestlé Česko, s.r.o., Slovenská společnost se přejmenovala na Nestlé Slovensko, s.r.o.

Společnost uvolnila nevyužívaný průmyslový areál v Praze-Modřanech developerskému projektu „Belárie Park“, díky kterému by se v nadcházejících letech měly nevyužívané průmyslové objekty a plochy proměnit na bytovou architekturu. Nová centrála se v této lokalitě otevřela v červenci 2006.

V roce 2006 Nestlé rozšířilo své působení také o divizi Nespresso, která uvádí na trh prémiové kávové systémy a provozuje celkem tři boutiquy – dva v Praze, v Pařížské ulici , v obchodním centru Černý most a v Brně.

Nová divize Nestlé Health Science se zaměřuje na vývoj nutričních terapií, které mění přístup v péči o zdraví. Společnost si dala za cíl podpořit roli nutriční terapie v péči o zdraví lidí, pomoct jim s jejich obtížemi a zároveň se zapojit i do oblasti prevence, pomoct ke zpomalení a snížení růstu výskytu chronických onemocnění. Tyto výrobky jsou jak volně prodejné, tak na předpis. Lidem mohou pomoct s nejrůznějšími obtížemi – například vrozenými poruchami metabolismu, gastrointestinálními problémy, při potravinových alergiích nebo s obtížemi spojenými se stárnutím. 

Začátky Nestlé

V roce 1866 Anglo-Swiss Condensed Milk company otevírá ve Švýcarsku první evropský závod na kondenzované mléko. V roce 1867 vymýšlí Henri Nestlé přelomovou dětskou výživu s názvem „Farine Lactée“. Šlo o směs kravského mléka, pšeničné mouky a cukru, kterou Nestlé vyvinul pro kojence v případě, že matky nemohly kojit. Ve stejné době začíná jako své logo využívat dnes již ikonické hnízdo. Velkým historickým milníkem se tak stává rok 1905, kdy se Nestlé a Anglo-Swiss spojí a založí novou společnost, později známou jako Nestlé Group. Období přineslo rychlý rozvoj měst, železnic i paroplavby. Snížily se náklady na vstupní suroviny a obchodníci mohli rozvíjet mezinárodní obchod se spotřebním zbožím.

Nestlé pomáhá v nelehkých časech

První světová válka přináší zvýšenou poptávku po kondenzovaném mléku i čokoládě. Kondenzované mléko si pro svou dlouhou trvanlivost získalo značnou popularitu u ozbrojených sil. Britská armáda dokonce kondenzované mléko Nestlé zařadí do vojenských nouzových přídělů. Nedostatek surovin a ztížení podmínek mezinárodního obchodu však brání rozvoji výroby. Firma problém řeší nákupem závodu v USA a Austrálii. S koncem války jich vlastní celkem 40.

S koncem války však klesá i poptávka po kondenzovaném mléce. V roce 1921 se Nestlé & Anglo-Swiss potýká s krizí. Společnost se sice vzpamatuje, v roce 1929 je však opět otřesena pádem burzy na Wall Street. Období ale nepřineslo jen negativa. Firma centralizuje vývoj a výzkum a na trh uvádí průkopnické výrobky, jako je Nescafé.

Vypuknutí druhé světové války ovlivnilo veškerý trh. Kvůli obavě z možné okupace Švýcarska nepřátelskými vojsky, Nestlé & Anglo-Swiss přemisťuje některé své manažery do nové americké kanceláře ve Stamfordu. Válka znemožňuje společnosti vyvážet z Evropy mléko, Afriku a Asii tak zásobují z USA a Austrálie a posilují produkci v Latinské Americe. Společnost Nestlé & Anglo-Swiss pokračuje v činnosti obtížným okolnostem navzdory a dodává výrobky jak obyčejným lidem, tak ozbrojeným silám. Firma ke svým výrobkům přidává polévky a kořenící směsi Maggi.

Cereálie a další nové výrobky

Polotovary začínají být po válce oblíbené. Nestlé vychází vstříc poptávce a na trh uvádí nové produkty, jako jsou Nesquik nebo hotová jídla Maggi. Americká pobočka Nestlé Alimentana uvádí na trh rozpustný čaj Nestea, který se vyrábí stejnou metodou jako Nescafé.

Nestlé rozšiřuje své výroby o další kategorii, a to o sortiment s mraženým jídlem. Společnost kupuje od švédského výrobce Marabou značku mražených jídel Findus a rozšiřuje ji na zahraniční trhy.  V sedmdesátých letech rozšiřuje své portfolio o léčiva a kosmetiku. Nestlé se totiž stává menšinovým akcionářem globální firmy L’Oréal.

Nové vize a růst Nestlé

Po letech růstu se Nestlé zbavuje neziskových značek. V souladu s novou vizí „Nutrition, Health and Wellness“ (výživa, zdraví a vyvážený životní styl) propaguje ty, které vycházejí vstříc spotřebitelům zajímajícím se o své zdraví. Firma expanduje v USA, východní Evropě a Asii. Chce získat globální vedoucí pozici v kategoriích zmrzlina, potrava pro domácí mazlíčky a minerální vody. Nestlé nově kupuje italského výrobce minerálních vod, skupinu Sanpellegrino Group. V rozvojových zemích je na trh uvedena značka Nestlé Pure Life pro zajištění čisté a zdravotně nezávadné vody. Nestlé jako jedna z prvních společností přijímá Kodex Světové zdravotnické organizace ohledně náhražek mateřského mléka. Na jeho základě následně vyvinou i svá interní pravidla a aplikují je napříč byznysem.

Nestlé razí cestu v odpovědnosti

Nestlé poprvé definuje svůj přístup k podnikání jako vytváření sdílených hodnot (Creating Shared Value). To znamená, že jakákoli činnost musí přinášet hodnotu nejen akcionářům, ale také širší společnosti, kde podniká. Nestlé zahajuje Cocoa Plan a Nescafé Plan pro další rozvoj udržitelných dodávek kakaa a kávy. Zatímco posiluje svou pozici v tradičních segmentech jako je dětská výživa a mražená jídla, stále více se také zaměřuje na zdravotní účinky výživy. 

Henri Nestlé byl jedním z prvních švýcarských výrobců, který se rozhodl podpořit svou značku prostřednictvím loga. Původní logo bylo založené na rodinném erbu, na kterém byl vyobrazený pták sedící v hnízdě. Ten byl také odkazem na jméno Henriho rodiny – „Nest“ totiž v němčině znamená hnízdo. Nestlé svůj erb ale později pozměnil. Tradiční hnízdo zkombinoval s názvem společnosti. Ptačí matka tehdy krmila dokonce pět ptáčat. Později došlo k opětovnému zjednodušení loga. Na tom už ptačí matka krmí jen tři ptáčata. Důvodem pro tyto změny se stala snaha lépe vyjádřit předmět podnikání společnosti, které se rozšířilo i za hranice výživy, a také reakce na změny ve velikosti průměrné moderní rodiny. V roce 2015 Nestlé znovu logo pozměnilo. Vytvořilo nový a hlavně čistší design loga, který je lépe čitelný. Henri Nestlé první logo opatřené ochrannou známkou vytvořil v roce 1868. I dnes se stále výrobky Nestlé mohou na svých obalech pyšnit známým ptačím hnízdem.

Vývoj loga Nestlé

Henri Nestlé – muž, ktorý založil jednu z najväčších potravinových firiem na svete. Nestlé mal zmysel pre vedecké inovácie, ktorý prepojil so svojím inštinktom pre marketing a ctižiadosťou. Jeho elán a zručnosť dodnes formujú a vedú našu spoločnosť.

Henri Nestlé pracoval ako asistent lekárnika medzi rokmi 1839 až 1843 v lekárni vo Vevey. Ďalej sa však vzdelával v oblasti chémie a iných vied. Neskôr, už ako podnikateľ a vytrvalý inovátor, experimentoval s výrobou rôznorodých produktov od malinovky až po cement. Neskôr vymyslel prelomový produkt „Farine Lactée“, ktorý mu priniesol veľký zisk.

Nestlé zo začiatku kupoval mlieko potrebné na prípravu detskej výživy každé ráno. V lete 1869, dva roky po spustení výroby Farine Lactée sa však rozhodol, že nastal čas na zmenu. Zabezpečil preto dodávky mlieka z mliekarne sídliacej v malej dedine blízko Vevey priamo do továrne. Umiestnenie firmy umožnilo Nestlé využívať mlieko z lokálnych zdrojov. Hoci bol Henri Nestlé nemeckého pôvodu, on aj jeho nasledovníci využívali vo svojej marketingovej stratégii od samého začiatku dobré meno kvalitného mlieka zo Švajčiarska. Nestlé je aj dnes jedným z najväčších odberateľov mlieka, ale i ďalších komodít, ako je kakao a káva. Vo Vevey stále sídli globálna centrála spoločnosti.

Nestlé si od začiatku uvedomoval dôležitosť poňatia firemnej značky. Logo spoločnosti, ktoré predstavuje vtáčatá kŕmené v hniezde na dubovej vetve, je odvodené od rodinného mena. Slovo „Nest“ totiž v nemčine znamená hniezdo. Logo síce bolo v priebehu rokov niekoľkokrát zmenené, na jeho rozpoznateľnosti a reprezentatívnosti sa však nič nezmenilo.

Zpět na začátek