Sort by
Sort by

Průzkum: Svačina může pomoct s dětskou obezitou, i přesto ji čtvrtina rodičů chystá nepravidelně nebo vůbec

Zpět na Tiskové Zprávy
Praha

Rodiče si nepřipouští, že jejich děti mají nadváhu, či dokonce obezitu, vyplývá to z průzkumu od společnosti Nestlé zaměřeného na stravování dětí. Podle lékařské studie však v Česku bojuje s obezitou téměř pětina mladistvých. Právě rodiče přitom mohou významně ovlivnit, co a kdy děti jedí. Například školní svačiny čtvrtina dotázaných rodičů připravuje nepravidelně nebo je nedělá vůbec. K pití během dne mají děti v polovině případů především slazené nápoje. Na edukaci ve vyváženém stravování dětí se zaměřují výukové moduly programu Nestlé pro zdraví dětí, které jsou pro školy i rodiče dostupné zdarma.

Jako obézní by podle průzkumu Nestlé1 své dítě označilo jen procento rodičů dětí ve věku od 7 do 15 let. Podle studie2 Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost je však v populaci aktuálně přes 16 procent mladistvých obézních. „Řešení obezity u dětí je komplexní problém, zásadním faktorem jsou ale návyky z rodiny,“ říká Markéta Veverková, nutriční specialistka společnosti Nestlé. „Rodiče by se měli zajímat mimo jiné o to, co dítě jí mimo domov. Důležité jsou například školní svačiny,“dodává Veverková.

Více než čtvrtina rodičů připravuje svačiny nepravidelně nebo vůbec

„Svačina může ovlivnit soustředění dítěte i to, kolik bude mít energie v průběhu dne,“ popisuje Veverková. Přitom více než 27 procent dotázaných rodičů připravuje svačiny nepravidelně nebo je nedělá vůbec. Děti nejčastěji svačí hlavně pečivo a ovoce. Zhruba ve stejné míře potom jedí jak zeleninu, tak sladké – buchty, sušenky nebo čokoládu. „Sladké pečivo, čokoláda, dokonce ani müsli tyčinky ve sladkých polevách nejsou příliš vhodné svačinky. Naopak třeba celozrnné pečivo s libovou šunkou či sýrem a čerstvou nakrájenou zeleninou jsou perfektní kombinací,“ radí Veverková.

Problémem jsou nepřiměřeně velké svačiny i slazené nápoje

Čtvrtina rodičů zohledňuje při přípravě svačiny, zda má dítě tělesnou výchovu nebo jinou pohybovou aktivitu. Dalších 50 procent rodičů údajně připravuje dostatečně velkou svačinu každý den a množství nepřizpůsobují výdeji dítěte. Téměř polovina dětí podle dotázaných rodičů pije po většinu dne slazené nápoje, limonády a mléka, ty slazené mají podle Veverkové nadbytek cukru, který je třeba také vzít v potaz v kalorickém příjmu dítěte.

Podle Veverkové si tělo v dětství tvoří návyky, které je v dospělosti náročné změnit. „Chceme motivovat rodiče, učitele, a především pak žáky základních škol, aby rozuměli vyváženému stravování,“ uzavírá nutriční specialistka. Program v České republice od roku 2015 absolvovalo již více než 130 tisíc dětí, výukové moduly jsou zdarma k využití po registraci na www.nestleprozdravideti.cz.

Nestlé pro zdraví dětí

Nestlé pro zdraví dětí získalo záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a je provozováno a financováno společností Nestlé Česko, s.r.o. ve spolupráci s odborným garantem Společnosti pro výživu, v čele s MUDr. Petrem Tláskalem, CSc. Na vzdělávacích materiálech a jejich praktickém využití ve školách spolupracuje Nestlé s odborníky na názornou výuku z Ústí nad Labem.

1 Průzkum vypracovala společnost Instant Research na 525 respondentech pro společnost Nestlé Česko v únoru 2023. Respondenty byli rodiče dětí ve věku od 7 do 15 let.
2 Studie Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost z roku 2021 uvádí, že obézních je 16,4 procent dětí a mladistvých ve věku od 5 do 17 let.


Kontakt pro média:
Tereza Skrbková, manažerka korporátní komunikace, [email protected], +420 724 420 873


Nestlé je největším výrobcem potravin a nápojů na světě. Podniká ve 187 zemích světa, zaměstnává přes 270 000 zaměstnanců. Posláním Nestlé je přinášet sílu potravin pro zlepšení života nás i příštích generací. Nestlé nabízí široké portfolio výrobků a služeb pro lidi i jejich domácí mazlíčky. Jedná se o více než 2 000 značek, od globálních ikon, jako jsou Nescafé nebo Nespresso, až k místním značkám. Základem podnikání Nestlé je strategie rozvoje výživy, zdraví a vyváženého životního stylu. Společnost byla založena před 155 lety ve švýcarském Vevey, kde dodnes sídlí. V Česku Nestlé vyrábí ve svých závodech ZORA Olomouc a SFINX Holešov cukrovinky pod značkami Orion, Kofila, Margot, BonPari, JOJO atd. a v závodě Krupka chlazené a mražené vegetariánské pokrmy pod značkou Garden Gourmet. Na Slovensku v závodě Carpathia Prievidza vyrábí široký sortiment kulinářských výrobků pod značkami Maggi a Carpathia. Více na www.nestle.cz.

Zpět na začátek