Přestože tři čtvrtiny Čechů jí každý den maso, obliba jídel na rostlinném základě stoupá. Celá kategorie rostlinných výrobků celosvětově meziročně vzrostla zhruba o 4 procenta, v Česku už veganské produkty ochutnalo 56 procent obyvatel. Mezi tuzemské favority patří zejména vegetariánské, případně veganské, variace na dobře známé masové pokrmy. O tom, zda zvolit rostlinný, nebo masový výrobek, rozhoduje mimo jiné cena.
„K testování veganských burgerů, řízků či jiných rostlinných produktů spíše inklinují vysokoškoláci, obyvatelé Prahy a lidé z generace Z, ženy je zkouší častěji než muži. V těchto skupinách ochutnalo rostlinné produkty více než 60 procent lidí. Naopak třetina Čechů ještě nikdy veganskou alternativu nevyzkoušela,“ říká Zuzana Charvátová, brand manažerka značky rostlinných produktů Garden Gourmet. Údaje vyplývají z průzkumu1 o udržitelnosti, který si nechala zpracovat firma Nestlé. V České republice se aktuálně stravují zhruba 3 procenta obyvatel vegansky a vegetariánsky, okolo 25 procent flexitariánsky, tedy zařazují maso do jídelníčku příležitostně, a 72 procent lidí konzumuje maso denně.2
Češi rostlinné produkty rádi ochutnají, ale nechtějí si připlácet
Zhruba 40 procent z těch Čechů, kteří si maso dopřejí denně, je otevřeno konzumaci jídel na rostlinném základě.„Nejoblíbenějšími rostlinnými produkty v České republice jsou z naší zkušenosti rostlinné varianty, které chutnají podobně jako ty masové – např. řízek nebo burger. Celosvětově pak sledujeme zvyšující se zájem o varianty přibližující se rybímu masu, ať už konzistencí, či chutí. Mezi ně patří například Marine-Style Crispy Filet. Ten je letošní novinkou od Garden Gourmet a chutná jako obalovaný rybí filet. Nabízí ideální zpestření jídelníčku a je skvělou volbou pro lidi s alergií na ryby. Hodí se k tradičnímu vánočnímu bramborovému salátu, ale i k dalším přílohám z brambor,“ komentuje Charvátová. Důležitým faktorem při rozhodování o nákupu je cena. Jen desetina Čechů je rozhodnutá si za rostlinnou alternativu připlatit, a to maximálně 5 procent z ceny navíc oproti masovému produktu.
Z Česka do celého světa
Na 180 druhů rostlinných výrobků se vyrábí v Krupce u Teplic, kde má jeden ze svých závodů značka Garden Gourmet společnosti Nestlé. Produkty z Krupky putují do zemí Evropské unie, Spojeného království nebo do Spojených arabských emirátů. Do receptur se využívají bílkoviny ze sóji, pšenice a hrachu. V Krupce plánují, že do roku 2025 bude 100 procent využívané sóji z evropských zdrojů, u produktů pro český a slovenský trh to platí již dnes.
1 Údaje o vztahu Čechů k rostlinným produktům jsou z průzkumu, který proběhl na 1000 respondentech z ČR. Pro Nestlé ho realizovala agentura NMS Market Research.
2 Údaje z roku 2022, zdroj: Statista.com
Kontakt pro média:
Tereza Skrbková, manažerka korporátní komunikace, [email protected], +420 724 420 873
Nestlé je největším výrobcem potravin a nápojů na světě. Podniká ve 187 zemích světa, zaměstnává přes 270 000 zaměstnanců. Posláním Nestlé je přinášet sílu potravin pro zlepšení života nás i příštích generací. Nestlé nabízí široké portfolio výrobků a služeb pro lidi i jejich domácí mazlíčky. Jedná se o více než 2 000 značek, od globálních ikon, jako jsou Nescafé nebo Nespresso, až k místním značkám. Základem podnikání Nestlé je strategie rozvoje výživy, zdraví a vyváženého životního stylu. Společnost byla založena před 155 lety ve švýcarském Vevey, kde dodnes sídlí. V Česku Nestlé vyrábí ve svých závodech ZORA Olomouc a SFINX Holešov cukrovinky pod značkami Orion, Kofila, Margot, Bon Pari, JOJO atd. a v závodě Krupka chlazené a mražené vegetariánské pokrmy pod značkou Garden Gourmet. Na Slovensku v závodě Carpathia Prievidza vyrábí široký sortiment kulinářských výrobků pod značkami Maggi a Carpathia. Více na www.nestle.cz.