Finanční rok 2013: organický růst 4,6 %, provozní zisková marže vzrostla o 20 bazických bodů, o 40 bazických bodů ve stálých měnách.
V roce 2013 vzrostly tržby Nestlé o 2,7 % na 92,2 miliard CHF, projevil se zde negativní vliv kurzových rozdílů ve výši 3,7 %. Organický růst 4,6 % se skládal z 3,1 % reálného vnitřního růstu a 1,5 % růstu cen. Akvizice, očištěné o odprodeje, přinesly dalších 1,8 %.
- Provozní zisk dosáhl 14,0 miliard CHF, což představuje marži ve výši 15,2 %, tedy zvýšení oproti loňskému roku o 20 bazických bodů a o 40 bazických bodů v stálých měnách.
- Náklady na prodané výrobky klesly od 70 bazických bodů a distribuční náklady o 10 bazických bodů. Program Nestlé Continuous Excellence opět přinesl zvýšení efektivity o více než 1,5 miliardy CHF. Díky tomu a díky snížení strukturálních nákladů jsme mohli zvýšit investice do podpory našich značek a také absorbovat vyšší náklady restrukturalizace.
- Zvýšili jsme marketingovou podporu našich značek a celkové marketingové náklady vzrostly o 60 bazických bodů.
- Čistý zisk mírně poklesl na 10,0 miliard CHF, a to v důsledku nákladů restrukturalizace portfolia a dopadu kurzových rozdílů. Došlo proto též k snížení výnosů na akcii o 2,2 % na 3,14 CHF. Výnosy na akcii ve stálých měnách vzrostly o 11,0 %.
- Indikátor provozního cash flow se i nadále vyvíjel solidně a dosáhl 15,0 miliard CHF.
Paul Bulcke, generální ředitel Nestlé S.A.:
“Makroekonomické prostředí vykazovalo v roce 2013 slabý růst, v rozvinutém světě to byl růst jen minimální a oproti minulosti se snížil i na trzích rozvojových. V odpověď na tuto situaci jsme zvýšili investice do značek, zrychlili vyvíjení inovací a při řízení naší cenové politiky jsme brali v úvahu potřeby spotřebitelů. To podnítilo náš reálný vnitřní růst a spolu se zvýšením efektivnosti a úsporami strukturálních nákladů přispělo k zlepšení naší marže a k solidnímu cash flow. Zintenzivnili jsme řízení našeho portfolia, což nám v roce 2013 poněkud zvýšilo náklady, na druhou stranu jsme ale zajistili, že se soustřeďujeme na využití těch správných příležitostí.
Naším dlouhodobým strategickým záměrem je být lídrem v oblasti výživy, zdraví a zdravého životního stylu. Tuto strategii jsme ještě posílili vytvořením divize Nestlé Health Science a nyní, založením společnosti Nestlé Skin Health S.A., expandujeme do oblasti specializované léčebné kosmetiky.
Loňský rok byl plný výzev a rok 2014 takový bude pravděpodobně též. I nadále budeme disciplinovaně řídit náš výkon a dosahovat Nestlé modelu ziskového růstu a efektivního využívání zdrojů. Očekávám tedy, že naše letošní výsledky budou podobné těm loňským, lepší než průměr na trhu, s růstem okolo 5 %, s rostoucí marží i ziskem na akcii ve stálých měnách a také se zvyšující se kapitálovou efektivností.“
Přehled výsledků podnikání
- Organický růst skupiny Nestlé se projevil napříč všemi kategoriemi, dosáhl 5,1 % na americkém kontinentu, 0,8 % v Evropě a 7,4 % v Asii, Oceánii a Africe. Náš byznys na rozvinutých trzích rostl o 1,0 % a dosáhli jsme zde tržeb ve výši 51,4 miliard CHF. Na rozvíjejících se trzích jsme rostli o 9,3 % a dosáhli jsme tržeb 40,8 miliard CHF.
- Reálný vnitřní růst byl 2,1 % na americkém kontinentu, 1,9 % v Evropě a 5,9 % v Asii, Oceánii a Africe. Tento růst odráží naše zaměření na priority, díky kterým jsme dosáhli výsledků lepších než trh: zachování konkurenceschopnosti tím, že spotřebitelům nabízíme nejlepší hodnotu, investice do našich značek a budování kapacit, abychom obstáli v současném nelehkém prostředí.
Evropská zóna
- Tržby 15,6 miliard CHF, organický růst 0,8 %, reálný vnitřní růst 2,2 %; provozní zisková marže 15,0 %, -40 bazických bodů
- Dařilo se nám lépe než trhu, v prostředí nulového růstu jsme rostli. Záporný vývoj cen materiálů se promítl do nižších vstupních nákladů a umožnil nám zachovat si konkurenceschopnost i navzdory převládajícím deflačním tlakům.
- Inovace a premiumizace jsou strategickými platformami, které podpořily náš růst tažený především značkou Nescafé Dolce Gusto a kategorií cukrovinek. Růst kategorie zmrzliny, a také značky Mövenpick, v Rusku a ve Francii kompenzoval pomalejší růst této kategorie v jiných zemích. V kategorii mražené pizzy zrychlovaly značky Wagner a Buitoni v průběhu roku svůj růst. Nescafé Gold rostlo v Rusku a na ostatních východoevropských trzích dvouciferným růstem. Za zmínku dále stojí KitKat, kterému se dařilo především v Rusku a ve Velké Británii. Nesquik vykázal na většině trhů solidní výsledky. Výrazně se dařilo kategorii potravy pro domácí zvířata, růst zrychloval v celé zóně a dosáhl vysoké jednociferné hodnoty. Klíčovými tahouny byly značky Felix, Proplan, Purina ONE a Gourmet.
- V západní Evropě se nejvíce dařilo regionu Velké Británie, Švýcarsku, Nizozemí, Belgii a Rakousku. Trh v jižní Evropě je i nadále postižen nízkou důvěrou spotřebitelů.
- Ve střední a východní Evropě se nejvíce dařilo Rusku. I přes obtížné ekonomické prostředí a intenzivní cenovou konkurenci se v regionu podařilo dosáhnout solidního reálného interního růstu.
Nestlé Nutrition
- Tržby 9,8 miliard CHF, organický růst 8,2 %, reálný vnitřní růst 4,5 %; provozní zisková marže 20,0 %, +80 bazických bodů.
- Byznysu dětské výživy, podpořeném akvizicí Wyeth Nutrition, se loni velice dařilo především v kategorii kojenecké výživy a kaší. Všechny tři zóny rostly; zóna Asie, Oceánie a Afrika pak růstem dvouciferným a povzbudivých výsledků dosáhly především některé trhy v Asii a na Blízkém východě. Dvouciferného růstu jsme také dosáhli v Brazílii a Rusku. V USA se nám dařilo díky pokračujícímu zavádění inovací zaměřených na prevenci kojeneckých kolik a alergií, posilujících franšízu značky Gerber. Mnoho největších značek, např. Cerelac, Nestlé NAN, S-26 a Illuma, rostlo dvouciferně.
- V roce 2013 jsme oznámili ukončení byznysu Jenny Craig a v roce 2014 našeho byznysu výživy pro sportovce.
- Provozní zisková marže Nestlé Nutrition se zvýšila o 80 bazických bodů na 20,0 % díky solidnímu růstu v expandujících kategoriích kojenecké výživy a kaší, dobrým výsledkům Wyeth Nutrition a také díky dalšímu zvyšování efektivnosti.
Další aktivity
- Tržby 12,3 miliard CHF, organický růst 5,4 %, reálný vnitřní růst 4,4 %; provozní zisková marže 17,7 %, +20 bazických bodů.
- Divizi Nestlé Professional postihly obtížné podmínky v gastronomii, především v Evropě. Rozvíjejícím se trhům se i přesto podařilo dosáhnout solidního růstu a i strategické kategorii značkových nápojů a na míru šitých kulinářských řešení se nadále dařilo.
- Nespresso opět podalo solidní výkon, a to globálně. Společnost rostla na klíčových evropských trzích a rychlým tempem i na americkém kontinentu. Růst byl podpořen nejen novými kávami Grand Cru a neustálou inovací kávovarů a služeb, ale též zvyšováním povědomí o značce a pokračující zeměpisnou expanzí se 48 novými butiky otevřenými v roce 2013.
- Nestlé Health Science pokračovala v naplňování svého cíle poskytovat nutriční řešení pro pacienty se specifickými potřebami. Akvizice společnosti Pamlab v USA posílí její kapacity v oblasti metabolismu a zdraví mozku. Díky Severní Americe, Evropě a Latinské Americe společnost zaznamenala v druhém pololetí zrychlené tempo růstu, a to i navzdory neutuchajícímu tlaku na národní zdravotnické rozpočty, což ovlivňuje úhradové podmínky. Inovace, jako je Boost Nutrition Bars v USA, Nutren Senior v Brazili a Alfamino na klíčových trzích, pomohly dosáhnout dobrého růstu.
Událost roku 2014
V odpověď na zvyšující se spotřebitelskou poptávku oznámila společnost Nestlé 11. února rozšíření svých aktivit do oblasti specializované léčebné kosmetiky a založila společnost Nestlé Skin Health S.A. Tato společnost bude řízena jako vlastní dceřiná firma. Základy Nestlé Skin Health S.A. vytvoří Galderma. S touto nově vzniklou entitou také spojíme Bübchen, náš stávající byznys péče o dětskou pokožku, což poskytne dostatečně velkou platformu pro ziskový růst. Tato transakce je nyní předmětem schvalování.
Kontakty
Média: Robin Tickle, Tel.: +41 21 924 22 00
Investoři: Roddy Child-Villiers, Tel.: +41 21 924 36 22
Nestlé Česko/Slovensko: Andrea Brožová, Tel.: +420 724 420 148
Pozn.: Tento text je pracovní překlad – výběr z anglického originálu.