Historie Granko
Píše se rok 1979, doba Tuzexu, bonů a podpultovek. Vše je státem silně kontrolováno, vybavenost je přísně uniformní a lidé touží po vymoženostech z ciziny, které nemohou mít. Československo podporuje mladé rodiny a zažívá silnou populační vlnu, která vytváří tlak na dostupnost základních věcí. Stojí se fronty na pračky, maso, banány, na všechno. Ženy se cítí stylově v trvalé a v kostýmku s vycpávkami, ušitém doma na šicím stroji podle střihu z časopisu. Muži rádi kutí doma i na chatě. Hitem dopravních prostředků nejsou jen Škoda 110R, Lada 1500 či Tatra 613, ale i skládačky kol, zejména Favorit. Fotí se na film na diapozitivy, z rádií či gramofonu hrají hity jako Stokrát chválím čas, Zpívat jako déšť, Tentokrát se budu smát já, Duhová víla a v barevné televizi se objevují skvělé československé filmy jako Jak dostat tatínka do polepšovny, Kulový blesk, Panna a netvor, Zlatí úhoři či pohádka Princ a Večernice. A státní podnik Čokoládovny uvádí na československý trh kakao nového typu – rychle rozpustné slazené granulované kakao GRANKO.
Z osmi závodů národního podniku Čokoládovny byl pro výrobu GRANKA vybrán závod Soja Kolín, který vykazoval nejlepší podmínky pro instalaci speciální výrobní a balicí linky složitě dovezené ze západního Německa. Vývoj samotného produktu začal již v roce 1977 pod vedením tzv. vzorkové komise Čokoládoven obrovským spotřebitelským průzkumem, kterého se zúčastnilo 6 tisíc respondentů. Vývoj a projekt výroby byl hotový v 1. čtvrtletí roku 1978.
Pro název nového kakaa byla vypsána veřejná soutěž. Vítěze vybrala pětičlenná komise z asi osmi set návrh a dne 19. května 1978 oficiálně oznámil obchodní ředitel oborového podniku Čokoládovny nový název GRANKO. Vítězný název byl vlastně zkratkou označení GRANulované KakaO.Navrhlo ho shodně 7 účastníků, kteří si mezi sebe rozdělili odměnu rovnými díly.
Bylo rozhodnuto, že se GRANKO bude prodávat ve dvou baleních – v plastové doze s obsahem 400 g a v menší papírové krabičce o objemu 250 g. Na podobu designu obalu nového kakaa podnik vypsal výtvarnou soutěž, která byla zadána osmi výtvarníkům. Autorem vítězného nezapomenutelného prvního obalu „s holčičkou“ a také typografie loga GRANKO se stal akademický malíř Karel Fojtů, tehdejší vedoucí propagačního oddělení podniku Čokoládovny. Modelem mu byla jeho dcera Veronika, které tehdy bylo dva a čtvrt roku a která se stala jednou z reklamních tváří GRANKA i nadále.
První dny roku 1979 se prudce ochladilo a extrémní mrazy v Československu způsobily energetickou krizi, která ochromila celostátní chod hospodářství. Výpadky ve výrobě zasáhly i kolínský závod, proto se zahájení zkušebního provozu výroby GRANKA naplánované na 1. čtvrtletí roku muselo asi o měsíc odložit. Počáteční plánované objemy výroby byly ve skluzu a ještě v polovině roku. Toto zpoždění však nemohlo ohrozit fakt, že GRANKO přišlo na svět v roce, který byl vyhlášen jako Mezinárodní rok dítěte. Hned od počátku strhlo tak obrovskou vlnu zájmu, že ho obchody nestačily na regály ani doplňovat. V 80. letech se výroba GRANKA pohybovala kolem 180 tun měsíčně.