Sort by
Sort by

Historie a vynálezy

1866-1905

Průkopnické roky

Naše historie začíná v roce 1866, kdy Anglo-Swiss Condensed Milk Company otevírá ve Švýcarsku první evropský závod na kondenzované mléko. V roce 1867 pak vynalézá Henri Nestlé přelomovou dětskou výživu a v roce 1905 je fúzí s Anglo-Swiss založena nová společnost, později známá jako Nestlé Group. Toto období přineslo prudký rozvoj měst, železnice a paroplavba snížily náklady na vstupní suroviny a pomohly tak rozvoji mezinárodního obchodu se spotřebním zbožím.

Milníky

1866

condensed milk advertising, Milkmaid brand, Anglo-Swiss Condensed Milk Company

Američtí bratři Charles a George Pageovi spoluzakládají Anglo-Swiss Condensed Milk Company. Využívají toho, že Švýcarsko oplývá zdroji čerstvého mléka, aplikují znalosti, které získali v domovské zemi, a ve městě Cham zakládají první evropský závod na výrobu kondenzovaného mléka. Evropská průmyslová města jsou tak zásobována výrobky značky Milkmaid, coby bezpečnou a dlouhodobě skladovatelnou alternativou čerstvého mléka.


1867

Henri Nestlé's 'farine lactée'

Ve švýcarském městě Vevey uvádí Henri Nestlé, lékárník německého původu, na trh svou „farine lactée“ (mléčnou moučku). Tento produkt kombinuje kravské mléko, pšeničnou mouku a cukr. Nestlé jej vyvinul pro kojence, kteří nemohou být kojeni, aby tak ovlivnil vysokou dětskou úmrtnost. Ve stejné době také začíná používat nyní ikonické hnízdo jako své logo.


1875

agreement signed by Henri Nestlé'

Henri Nestlé prodává továrnu ve Vevey třem místním podnikatelům. Ti zaměstnávají chemiky a další šikovné pracovníky a rozšiřují výrobu i prodej.


1878

advertising by Anglo-Swiss and Nestlé'

Mezi společnostmi Nestlé a Anglo-Swiss se rozhoří tvrdá konkurence, protože vyvinuly a prodávají konkurenční verze svých původních produktů: kondenzované mléko a dětskou výživu. Obě firmy dále rozšiřují prodej a výrobu do zahraničí.


1882–1902

milk arrival in Cham, Switzerland'

V roce 1882 expanduje firma Anglo-Swiss do USA, ale smrt George Page zmaří její další plány. V roce 1902 tak následuje prodej amerických továren, což otevírá cestu pro případné spojení s Nestlé.


1904

employees working in a Swiss chocolate factory

Nestlé začíná poprvé prodávat čokoládu, když přebírá export firmy Peter & Kohler. Sám Henri Nestlé hrál klíčovou roli ve vývoji mléčné čokolády. Od roku 1875 zásoboval svého souseda z Vevey, Daniela Petera, kondenzovaným mlékem, které Peter použil k vývoji první mléčné čokolády (na trhu od roku 1880).

 

1905-1913

Doba secese

V roce 1905 mají Nestlé a Anglo-Swiss více než 20 závodů a začínají využívat zámořská zastoupení k expanzi prodejní sítě do Afriky, Asie, Latinské Ameriky nebo Austrálie. Před blížící se první světovou válkou si firma užívá období prosperity známé jako secese (belle époque neboli „krásné časy“) a stává se světovou společností.

Milníky

1905

Nestlé Anglo-Swiss sales building in London, United Kingdom

Anglo-Swiss spolu s Nestlé vytvářejí firmu Nestlé & Anglo-Swiss Milk Company. Společnost má dvě centrály, ve Vevey a Chamu, a otevírá třetí kancelář v Londýně, která řídí export mléčných výrobků. Po několik let firma rozšiřuje své portfolio, do kterého zahrnuje neslazené kondenzované mléko a mléko sterilované.

1914-1918

Válečné útrapy

Vypuknutí války v roce 1914 vede k zvýšené poptávce po kondenzovaném mléku a čokoládě, ale nedostatek surovin a omezení přeshraničního obchodu brání rozvoji výroby. Firma problém řeší nákupem závodů v USA a Austrálii a koncem války jich již vlastní 40.

Milníky

1914

world map indicating supply and distribution channels during World War I

V celé Evropě začíná válka a komplikuje výrobu. Nicméně válečný stav vede k zvýšení poptávky po mléčných výrobcích Nestlé v podobě rozsáhlých vládních kontraktů.


1915

Nestlé advertising on a soldiers canteen

Kondenzované mléko má dlouhou trvanlivost a snadno se převáží, proto si získává značnou popularitu u ozbrojených sil. Například v roce 1915 zařadí britská armáda konzervované mléko Nestlé do vojenských nouzových přídělů. Vysoká poptávka po tomto výrobku způsobí, že závody Nestlé jedou naplno.


1916

Molico advertising

Nestlé & Anglo-Swiss kupují norského výrobce mléčných výrobků Egron, který má patent na proces výroby sušeného mléka sprejováním – výrobek, který jeho nový vlastník začne prodávat.


1917–1918

warehouse

Nedostatek mléka ve Švýcarsku nutí Nestlé & Anglo-Swiss přenechat čerstvé mléko obyvatelstvu ve městech. Aby pokryla poptávku válčících států po kondenzovaném mléku, kupuje společnost další závody v USA a podepisuje dohody o dodávkách s australskými firmami, které následně odkupuje.

1919-1938

Krize a příležitost

S koncem války klesá i poptávka po konzervovaném mléce, a v roce 1921 se Nestlé & Anglo-Swiss potýká se zásadní krizí. Společnost se vzpamatuje, ale opět je otřesena pádem burzy na Wall Streetu v roce 1929, jež redukuje nákupní sílu spotřebitelů. Toto období však přináší i mnoho pozitiv: firma dostává profesionální management, vývoj a výzkum je centralizován a na trh jsou uvedeny průkopnické výrobky, jako je Nescafé.

Milníky

1921–1922

Nestlé laboratory in Vevey, Switzerland

Klesající ceny a vysoká úroveň zásob vede v roce 1921 k první, a jediné finanční ztrátě pro Nestlé & Anglo-Swiss. Bankéř Louis Dapples se stává krizovým manažerem a poprvé navrhuje jmenování profesionálních manažerů. Administrativa je centralizována, výzkum a vývoj je konsolidován do jedné laboratoře ve švýcarském Vevey.


1929

advertising by chocolate company Peter-Cailler-Kohler

Firma kupuje největšího švýcarského výrobce čokolády, firmu Peter-Cailler-Kohler, jejíž počátky se datují do roku 1819, kdy François Louis Cailler vytvořil jednu z prvních čokoládových značek v zemi. Čokoláda se stává nedílnou součástí podnikání Nestlé & Anglo-Swiss.


1934

Milo poster

Sladový čokoládový nápoj Milo je uveden na trh v Austrálii a díky svému úspěchu je později exportován na další trhy. I v tomto meziválečném období pokračuje firma ve vývoji kojenecké a dětské výživy a v roce 1934 uvádí na trh pod značkou Pelargon plnotučné sušené mléko obohacené lakto-bacily k zlepšení stravitelnosti.


1936

chocolate advertising posters

Konkurenční prostředí na švýcarském čokoládovém trhu vede firmu Nestlé-Peter-Cailler-Kohler k inovacím. Na trh je uvedena bílá čokoláda Galak a o rok později i aerovaná čokoláda s medem Rayon. Vitamíny jsou hlavním hitem mezi zdraví prospěšnými výrobky třicátých let, proto Nestlé v roce 1936 uvádí na trh vitamínový doplněk Nestrovit.


1938

Nescafé

Na trh je uvedeno Nescafé coby „práškový extrakt čisté kávy“, jež si uchovává přírodní kávovou chuť a může být připraven jednoduše přidáním horké vody. Duchovním otcem tohoto výrobku je Max Morgenthaler, který na něm začal pracovat v roce 1929, když brazilská vláda požádala Nestlé & Anglo-Swiss, aby našla využití pro obrovský přebytek úrody kávy.

1939-1947

Přichází bouře

Vypuknutí druhé světové války v roce 1939 ovlivnilo prakticky všechny trhy, ale společnost Nestlé & Anglo-Swiss pokračovala v činnosti obtížným okolnostem navzdory a dodávala své výrobky civilistům i ozbrojeným silám. V roce 1947 přidala firma do svého portfolia i polévky a kořenící směsi Maggi a přijala jméno Nestlé Alimentana.

Milníky

1939

Nescafé ads

V obavě z možné okupace Švýcarska nepřátelskými vojsky, přemisťuje Nestlé & Anglo-Swiss některé manažery do nové kanceláře v americkém Stamfordu, která za války funguje jako druhá centrála. Boje v Evropě znemožňují firmě odtud vyvážet mléko, Afrika a Asie jsou tak zásobovány z USA a Austrálie a je dále posílena produkce v Latinské Americe.


1942–1945

Nestlé chocolate ad

Druhá světová válka zpočátku zpomaluje prodeje Nescafé, to se ale s pokračujícími boji mění. Po vstupu USA do války získávají značky Nestlé rychle popularitu mezi americkými vojáky. Na konci války je Nescafé zahrnuto i do balíčků pomoci CARE pro Japonsko a Evropu. Na konci čtyřicátých let je na trh uveden nápoj Nestea.


1947

Maggi posters

Nestlé & Anglo Swiss se spojuje se švýcarskou firmou Alimentana, která vyrábí polévky, bujóny a kořenící směsi Maggi. Společnost se přejmenovává na Nestlé Alimentana. Historie Alimentany začíná v roce 1884, kdy Julius Maggi v boji proti podvýživě vyvinul dehydratovanou polévku bohatou na bílkoviny.

1948-1959

Více užitku pro spotřebitele

Poválečnému období vládne prosperita a lidé v USA a Evropě utrácejí peníze za přístroje, které jim usnadňují život, jako jsou ledničky či mrazáky. Začínají být oblíbené polotovaryo a Nestlé Alimentana vychází poptávce vstříc novými produkty, jako jsou Nesquik nebo hotová jídla Maggi.

Milníky

1948

Nestea poster

Americká pobočka Nestlé Alimentana uvádí na trh rozpustný čaj Nestea, který se vyrábí stejnou metodou jako Nescafé a může být podáván horký i studený. Také Nesquik, který se snadno rozpouští ve studeném mléce, je uveden na americký trh a rychle se stává velmi oblíbeným.


1954

Fondor poster

Dětské kaše Nestlé jsou od roku 1948 k dispozici v podobě prášku, nyní pod novou značkou Cerelac. Na trh je uvedena sypká směs koření Maggi Fondor, která byla původně k dispozici pouze jako bujónová kostka. Balení se sypátkem umožňuje použít koření jako dochucovadlo nejen v kuchyni, ale také přímo při stolování.


1957

Pod značkou Maggi jsou na trh uvedeny ravioli v plechovce. Mají obrovský úspěch a Nestlé proto uvádí na trh více druhů hotových konzervovaných jídel, ze kterých se stává nový rostoucí segment trhu.

1960-1980

Od mražených jídel po léčiva

Díky akvizicím vstupuje Nestlé do rychle rostoucích kategorií, jako jsou mražená jídla, a rozšiřuje tak svůj tradiční byznys založený na mléce, kávě a konzervovaných potravinách. V sedmdesátých letech firma rozšiřuje své portfolio na léčiva a kosmetiku. Začíná také přitahovat kritiku aktivistických skupin, které ji obviňují z neetického marketingu dětské výživy. Později se Nestlé stává jednou z prvních firem, která napříč celým svým byznysem aplikuje Kodex Světové zdravotnické organizace ohledně náhražek mateřského mléka.

Milníky

1960

Frisco and Jopa posters

S rostoucím počtem domácností, které si zakoupily mrazáky, roste i poptávka po zmrzlině. Nestlé těží ze svého růstu a kupuje německého výrobce Jopa, francouzskou firmu Heudebert-Gervais a v roce 1962 přidává i švýcarskou značku Frisco. Firma také kupuje britského výrobce konzervovaného jídla, firmu Crosse & Blackwell.


1962

Findus products

Nestlé kupuje od švédského výrobce Marabou značku mražených jídel Findus a rozšiřuje ji i na zahraniční trhy. Od roku 1945 je Findus jednou z prvních společností prodávajících mražené jídlo v Evropě.


1968

Chlazené mléčné výrobky jsou stále oblíbenější. Nestlé kupuje francouzského výrobce jogurtů Chambourcy. Ten začátkem sedmdesátých let uvádí na trh řadu jogurtů Sveltesse určených pro spotřebitele pečující o své zdraví a hlídající si svou váhu.


1969

Nestlé kupuje podíl ve francouzské značce Vittel a vstupuje na trh minerálních vod.


1973

Stouffer's advertisement

Ve snaze upevnit pozici svého portfolia konzervovaných a mražených jídel na anglosaských trzích, přebírá Nestlé výrobce mražený jídel Stouffer Corporation a v roce 1976 kupuje výrobce konzervovaných jídel Libby, McNeill & Libby.


1974

Nestlé poprvé rozšiřuje své portfolio za hranice potravin a nápojů a stává se menšinovým akcionářem globální firmy L’Oréal.


1977

Pod novým jménem Nestlé S.A. pokračuje firma ve své diverzifikaci a kupuje výrobce farmaceutických a oftalmologických výrobků Alcon Laboratories. Pokles podílu kojících matek vede některé aktivisty k zpochybňování marketingových strategií výrobců kojenecké výživy včetně Nestlé. V roce 1977 vyhlašují bojkot výrobků Nestlé.

1981-2005

Směrem k výživě a vyváženému životnímu stylu

Po letech růstu se Nestlé zbavuje neziskových značek a v souladu s novou vizí „Nutrition, Health and Wellness“ (výživa, zdraví a vyvážený životní styl) propaguje ty, jež vycházejí vstříc spotřebitelům, kteří se stále více zajímají o své zdraví. Firma expanduje v USA, východní Evropě a Asii a zaměřuje se na získání globální vedoucí pozice v kategoriích zmrzlina, potrava pro domácí mazlíčky a minerální vody.

Milníky

1981

Na trh je uvedena nová řada Stouffer’s Lean Cuisine se sníženým obsahem tuku a kalorií, vykazuje působivé prodeje. Nestlé spolu s firmou L’Oréal zakládají společně společnost Galderma zaměřenou na dermatologii. Světové zdravotnické shromáždění přijímá Kodex Světové zdravotnické organizace (WHO Code) o náhražkách mateřského mléka a Nestlé je jednou z prvních společností, které na jeho základě vyvinou interní pravidla a aplikují je napříč svým byznysem.


1985

Carnation company

Akvizicí americké společnosti Carnation Company za tři miliardy dolarů přidává Nestlé do svého portfolia takové značky, jako jsou Carnation a Coffee-Maté. Nákupem značky Friskies vstupuje také na trh potravy pro domácí mazlíčky.


1986

Nespresso

Příběh značky Nespresso začíná jednoduchým nápadem: umožnit každému připravit si perfektní šálek kávy, stejně jako od zkušený barista.


1988

KitKat, Nuts, Smarties

Nestlé kupuje britského výrobce cukrovinek Rowntree Mackintosh a do jejího portfolia tak přicházejí značky KitKat, After Eight a Smarties. Akvizicí získává též italskou skupinu Buitoni-Perugina vyrábějící těstoviny, omáčky a cukrovinky.


1991

Spolu s General Mills zakládá Nestlé podnik Cereal Partners Worldwide, který po celém světě vyrábí a prodává snídaňové cereálie. Další společný podnik, Beverage Partners Worldwide, je založen společně s The Coca-Cola Company, a vyrábí a prodává různé značky nápojů včetně Nestea.


1992

Perrier

Nestlé dále rozvíjí svou pozici na trhu minerální vod akvizicí francouzské skupiny Perrier Group. V roce 1993 je vytvořena samostatná společnost Nestlé Sources Internationales, která je v roce 2002 přejmenována na Nestlé Waters.


1997

Nový generální ředitel Peter Brabeck-Letmathe vidí potenciál v personalizované výživě. S příchodem nového milénia definuje pozici Nestlé coby lídra v oblasti výživy, zdraví a vyváženého životního stylu („Nutrition, Health and Wellness“).


1998

woman drinking Nestlé Pure Life

Nestlé kupuje italského výrobce minerálních vod, skupinu Sanpellegrino Group. V rozvojových zemích je na trh uvedena značka Nestlé Pure Life pro zajištění čisté a zdravotně nezávadné vody. O dva roky později je v Evropě na trh uvedena voda Aquarel.


2000

farmers

Je založena iniciativa SAIN (Sustainable Agricultural Initiative Nestlé) zaměřená na podporu spolupráce s místními farmáři. Cílem je zlepšení jejich životní úrovně a zajištění dlouhodobě udržitelných dodávek surovin.


2001

selection of Nestlé Purina Petcare products

Nestlé kupuje amerického výrobce potravy pro domácí mazlíčky Ralston Purina a spojuje ji s Nestlé Friskies Petcare. Vzniká tak nový lídr v této kategorii, Nestlé Purina Petcare.


2002

Mövenpick ice cream

Po expanzi zmrzlinového byznysu v devadesátých letech, kupuje Nestlé licenční práva na distribuci prémiové značky Häagen-Dazs v Kanadě a USA. V roce 2003 pak kupuje značky Mövenpick a Dreyer’s Grand Ice Cream. Akvizicí ve výši 2,6 miliardy dolarů získává také výrobce mražených jídel Chef America.

2006-dnes

Vytváření sdílených hodnot

Nestlé poprvé definuje svůj přístup k podnikání jako vytváření sdílených hodnot (Creating Shared Value) a zahajuje Nestlé Cocoa Plan a Nescafé Plan pro další rozvoj udržitelných dodávek kakaa a kávy. Zatímco posiluje svou pozici v tradičních segmentech, dětské výživě a mražených jídlech, Nestlé se stále více zaměřuje na zdravotní účinky výživy.

Milníky

2006

Nestlé definuje vytváření sdílených hodnot jako způsob podnikání, kde jakákoli činnost musí přinášet hodnotu nejen akcionářům, ale také širší společnosti, kde podniká. Nestlé kupuje firmu Jenny Craig zaměřenou na regulaci hmotnosti a australského výrobce snídaňových cereálií Uncle Toby’s.


2007

Zvyšující se zaměření na zdravotní účinky výživy vede Nestlé k akvizici společnosti Novartis Medical Nutrition. Kupuje také výrobce dětské výživy Gerber a švýcarský koncern minerálních vod Sources Minérales Henniez.


2009

first Creating Shared Value Forum

V New Yorku se koná první Fórum vytváření sdílených hodnot (Creating Shared Value Forum), na kterém experti diskutují o globálních problémech v oblastech výživy, vody a rozvoji venkova a o úloze, kterou v jejich řešení může hrát byznys. Fórum se stává každoroční událostí. V roce 2009 vytváří Nestlé divizi Nestlé Professional zaměřenou na služby v oblasti veřejného stravování.


2010

The Nestlé Cocoa Plan

Nestlé kupuje od společnosti Kraft Foods byznys mražené pizzy. Startuje Nestlé Cocoa Plan i Nescafé Plan zaměřené na rozvoj udržitelného dodavatelského řetězce kakaa a kávy, zlepšení sociálních podmínek farmářů a zajištění jejich ziskovosti.


2011

researchers at work

Jsou založeny Nestlé Health Science a Nestlé Institute of Health Sciences. Zabývají se vědeckým výzkumem výživových řešení zaměřených na prevenci a léčbu chronických zdravotních stavů. Nestlé jako první potravinářská společnost začíná pracovat s nevládní organizací Fair Labor Association (FLA), aby pomohla v boji s dětskou prací u dodavatelů kakaa.


2012

Nestlé kupuje od Pfizer Nutrition za 11,9 miliardy dolarů Wyeth Nutrition a posiluje tak svou pozici v oblasti dětské výživy.


2013

Nestlé Health Science kupuje amerického výrobce lékařských výživových produktů Pamlab, který se specializuje na výživu pacientů s mírnými poruchami vnímání a depresí. V Americe a Oceánii je prodán byznys řízení hmotnosti Jenny Craig.


2014

woman applying cream

Se založením Nestlé Skin Health přebírá Nestlé plnou kontrolu nad firmou Galderma, společným podnikem v oblasti dermatologie, který v roce 1981 vytvořila se společností L’Oréal. Obě společnosti také uzavírají svůj společný podnik Innéov zaměřený na kosmetické výživové doplňky, který založily v roce 2002. Na Galdermu následně přechází část jejího majetku.


2015

Cailler

Nestlé uvádí na trh první super-prémiovou globální značku čokolády Cailler, která je nejstarší přeživší švýcarskou značkou čokolády. Prodán je francouzský byznys mražených jídel Davigel.