Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Závod Carpathia

1875

Historie začíná rokem 1875

V polovině 19. století byla oblast Horní Nitry výlučně zemědělskou oblastí s velkým přebytkem pracovních sil. Hospodářství se opíralo především o místní zdroje – ovoce, lesní plody a byliny. V tomto prostředí roku 1875 založila rodina Heumanů palírnu, jejíž výroba se postupně díky rozvinutému ovocnářství rozvíjela. Známými se staly především destiláty z jalovce a švestek. Obchodní úspěchy vedly v prvních letech 20. století k rozšíření výroby o zpracování léčivých bylin a ve spolupráci s lékárníkem Emilem Skyčákem bratři Heumanové založili pro tento účel formálně samostatný podnik. Ten získal státní subvenci a pro zajištění chodu přijal dalšího společníka a odborníka, chemika Dr. Tadeáše Emilewicze.

1909

Vznik akciové společnosti

V roce 1909 došlo k přeměně palírny i továrny na zpracování léčivých bylin na akciové společnosti a ty byly zapsány pod názvy 1. prievidzská továreň na liehoviny, úč.spol. a Carpathia, chemický priemysel, úč.spol. Chemické výrobky se dobře prodávaly po celé Evropě až do vypuknutí I. světové války. Tehdy se majitelé rozhodli přeorientovat výrobu na další zpracování ovoce a při nedostatku cukru začali vyrábět marmelády a povidla. Mnoho výrob v tomto období zkrachovalo, ale změna pomohla Carpathii nejen přežít válečné období, ale také zajistila další rozvoj a prosperitu. V roce 1917 byl navýšen kapitál společnosti a aktivity rozšířeny o výrobu cihel.

1920

Rozvoj pokračuje v meziválečném období

Na základě výhod družstevnictví byl v roce 1920 zakladateli a správci předchozích podniků založen třetí subjekt s názvem Ústredná družstevná pálenica. Všechny 3 firmy si navzájem pronajímaly budovy, polotovary a zařízení, navenek se však obchodně prezentovala pouze Carpathia. V roce 1930 byl z názvu vypuštěn »chemický průmysl«, protože vzbuzovala nedůvěru odběratelů vzhledem k převládající ovocnářské výrobě. Nové znění bylo Carpathia úč. spol. Prievidza. V období před II. světovou válkou se všechny společnosti rozvíjely a především Carpathia, která měla v roce 1938 více než 100 zaměstnanců.

1948

Znárodnění po druhé světové válce

Ve válečných letech byl podnik vyhlášen jako nepostradatelný a vyráběl s plným vytížením kapacit potraviny pro armádu. V roce 1948 byl podnik znárodněný a pod název Carpathia, závody na spracovanie ovocia a zeleniny, národný podnik so sídlom v Prievidzi, byly zahrnuty nejen 3 původní společnosti, ale v průběhu následujících let také další společnosti a provozy z velké části Slovenska.

1959

Od 60. let Carpathia zavádí výrobu dehydratovaných polévek

Značka Carpathia se používala nadále na výrobcích podniku v Prievidzi a byla také převzata jako exportní značka sušených hub ze Slovenska. V období 1950-60 se jméno podniku psalo foneticky Karpatia. V řadě reorganizačních změn je nejvýznamnější zavedení nového sortimentu – výroby dehydratovaných polévek v roce 1959.

1989

Po liberalizaci trhu se Carpathia stává součástí skupiny Nestlé

Liberalizace trhu po roce 1989 spustila řadu změn. Státní podnik Carpathia š.p.Prievidza vznikl v roce 1991 a v roce 1992 byl privatizován na základě projektu společnosti Nestlé SA. Po vzniku samostatné Slovenské republiky se pod názvem Nestlé Food s.r.o. Prievidza postupně stal jednou z nejvýznamnějších potravinářských firem na Slovensku. Výroba v Prievidzi byla soustředěna především na sortiment dehydratovaných výrobků – bujónů a polévek. Výsledkem investičního programu bylo zahájení výroby na nových linkách už v roce 1993 a začátek výroby sortimentu pod značkou MAGGI od roku 1994. Zároveň se společnost stala distributorem širokého sortimentu Nestlé na Slovensku. V roce 2001 byl název společnosti změněn na Nestlé Slovensko s.r.o.

2013

Maggi Nápady Šťavnatý steak

V roce 2013 byla spuštěna nová výrobní linka. Tato linka umožňuje inovativní výrobu produktu Maggi Nápady Šťavnatý steak. Výrobek je tvořen unikátním pečicím papírem, který je pokrytý originální směsí koření. Tato unikátní novinka umožňuje přípravu masa bez přidání tuku.
Současná Carpathia je moderním potravinářským výrobcem, jehož pestrý sortiment hraje významnou roli nejen na slovenském a českém trhu, ale je také exportován do řady zemí Evropy. Nestlé Slovensko s.r.o. se tak dlouhodobě řadí mezi nejvýznamnější slovenské exportéry potravin.