Přes 94,3 % obalů výrobků Nestlé prodávaných v Česku je navrženo k recyklaci. Na evropské úrovni Nestlé připravilo k recyklaci zatím 94,1 % obalů svých výrobků a snížilo používání primárních plastů o 14 %. Do roku 2025 chce mít Nestlé v Česku i globálně 100 % svých obalů navržených k recyklaci. V České republice k tomu směřují také nejnovější inovace. Snaha je posunout se od lineárního modelu k cirkulárnímu.
Více než 9 z 10 obalů Nestlé výrobků dostupných v českých obchodech je navrženo k recyklaci. „Tak Nestlé po celém světě označuje obalový materiál, který je vytvořen pro znovu přepracování a vrácení do oběhu. Je ale důležité, aby pro to byla v dané zemi vytvořena recyklační infrastruktura v podobě například třídicích linek a co nejširšího sběru obalů,“ říká Jana Blecherová, Green Deal Policy Manager z Nestlé Česko a Slovensko. Skleněné obaly Nestlé prodávané v tuzemsku jsou ze 100 % navrženy k recyklaci, u papírových obalů a hliníku je to rovněž 100 %, v případě plastových obalů je takto navrženo zatím téměř 7 obalů z 10.
Inovace v obalech ušetří tuny materiálu
Cestou redukce obalů jdou plastové kávové kapsle, obaly na čokoládové tyčinky i rostlinné výrobky. Každá kapsle na konci loňského roku ztratila 0,4 g plastu, z 3,3 g na 2,9 g bez dopadu na množství kávy. Nescafé Dolce Gusto tím ročně sníží množství použitého plastu při výrobě kapslí pro český a slovenský trh o 70 tun. Plastovou fólii multibalení tyčinek Kofila a Ledové Kaštany v druhé polovině roku nahradí přelep. Ten je ze stejného materiálu jako obaly tyčinek, což usnadní třídění a recyklaci. Místo plastového „sáčku“ tak budou čtyři tyčinky k sobě jen přilepeny páskou. Ročně díky tomu uspoří v olomoucké továrně Zora 3 tuny plastu.
Na 34 tun obalového materiálu ročně ušetří výrobky Maggi ze slovenské Prievidze, které míří i na český trh. Z obalu z třívrstvého kombinovaného materiálu přechází přes 130 produktů značek Maggi a Carpathia na monoplast navržený k recyklaci. To vedle úspory obalového materiálu přinese i možnost třídění obalů oblíbených polévek.
Recyklovaný obal je jen ten, co je správně vytříděn
Aby se z obalů navržených k recyklaci staly opravdu recyklované obaly, je vedle správného návrhu obalu třeba i adekvátní recyklační infrastruktura a informovanost obyvatel. „Je sice pravda, že umožnění recyklace obalů začíná jejich designem, ale je nesporné, že stejně důležitá je i infrastruktura, která umožňuje efektivní recyklaci obalů po spotřebě. Bez ní není možné maximálně využít toho, že obal je k recyklaci navržen. Z tohoto důvodu investujeme značné prostředky a uzavíráme partnerství s institucemi, orgány a dalšími společnostmi za účelem podpory recyklační infrastruktury v Česku. Příkladem je intenzivní spolupráce s Pražskými službami ve sběru a třídění kávových hliníkových kapslí,“ uvádí Blecherová z Nestlé. Nestlé v tuzemsku již několik let pracuje na zvýšení sběru použitých kávových kapslí a na podpoře jejich recyklace. Chce směřovat od lineárního nastavení k cirkulárnímu, ve kterém obaly nacházejí nové využití.
To, že také informovanost obyvatel při recyklaci hraje důležitou roli ukázal průzkum z loňského listopadu. Více než dvě třetiny Čechů totiž neví, jak třídit hliník, a pětina lidí od 18 do 25 let dokonce špatně třídí i běžný balicí papír. Na tento problém Nestlé zareagovalo a vyvinulo aplikaci SORTaPP. Ta je chytrým pomocníkem, který poradí s tříděním tam, kde si lidé nejsou jistí. Aplikaci představilo Nestlé vloni v prosinci a zatím je funkční pouze na zařízeních s operačním systémem Android.
Kontakt pro média:
Tereza Skrbková, manažerka korporátní komunikace, [email protected], +420 724 420 873
Nestlé je největším výrobcem potravin a nápojů na světě. Podniká ve 187 zemích světa, zaměstnává přes 270 000 zaměstnanců. Posláním Nestlé je přinášet sílu potravin pro zlepšení života nás i příštích generací. Nestlé nabízí široké portfolio výrobků a služeb pro lidi i jejich domácí mazlíčky. Jedná se o více než 2 000 značek, od globálních ikon, jako jsou Nescafé nebo Nespresso, až k místním značkám. Základem podnikání Nestlé je strategie rozvoje výživy, zdraví a vyváženého životního stylu. Společnost byla založena před 155 lety ve švýcarském Vevey, kde dodnes sídlí. V Česku Nestlé vyrábí ve svých závodech ZORA Olomouc a SFINX Holešov cukrovinky pod značkami Orion, Kofila, Margot, BonPari, JOJO atd. a v závodě Krupka chlazené a mražené vegetariánské pokrmy pod značkou Garden Gourmet. Na Slovensku v závodě Carpathia Prievidza vyrábí široký sortiment kulinářských výrobků pod značkami Maggi a Carpathia. Více na www.nestle.cz.