Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

GRANKO je s námi již 40 let

Zpět na Tiskové Zprávy
Praha,

GRANKO letos oslavuje 40. výročí. Vše začalo v roce 1979, kdy se v národním podniku Čokoládovny začalo vyrábět první rychle rozpustné slazené kakao u nás. Svou specifickou sladkou a kořeněnou chutí i jednoduchostí přípravy se okamžitě stalo hitem. Jeho název pochází ze soutěže mezi československými spotřebiteli, kdy výherní název GRANKO zaslalo shodně sedm z nich. Každoročně se ho vyrobí přibližně 3 500 tun. Granulované kakao je k dostání v různých variantách, limitovaných edicích i jako kakaové mléko ideální na cesty.

„GRANKO je fenomén, který prakticky nemá konkurenci. Je to produkt, který nestárne a jde s dobou. Dnešní generaci rodičů připomíná dětství a postupně se stává součástí životů jejich dětí. Vzniklo před 40 lety a od té doby se neustále rozvíjí. Pevně věříme, že i další desítky let bude spojovat generace a bude součástí jejich společných nezapomenutelných chvil. GRANKO je nejoblíbenější kakao s dlouhou tradicí, které splňuje přísná kritéria moderní doby a chutná stále tak, jak ho máme rádi,“ Eva Rybová, Senior Brand Manager Nestlé Česko a Slovensko.

Zrod legendy jménem GRANKO

Krabicka s panenkou a VF print1

V roce 1979 bylo pro československý trh vyrobeno vůbec první granulované kakao, dnes již proslulé GRANKO. Vznik receptury i jeho názvu má zajímavý příběh. V Československu byla v sedmdesátých letech dostupná pouze velmi omezená zahraniční nabídka granulovaného kakaa. Tehdejší vedení Čokoládoven Praha mělo snahu přinést na trh kvalitnější produkt, který by se vyrovnal západnímu vzoru, výborně chutnal a dobře se rozpouštěl. Receptura se zaměstnancům podařila přivést na svět relativně rychle. Ovšem vymyslet název stálo značné úsilí. V roce 1978 byla proto vyhlášena veřejná soutěž o název pro nově vznikající instantní kakaový výrobek.

Podmínkou soutěže bylo vymyslet název, který by vystihl výrobek a byl zároveň uplatnitelný na další plánované řady. Do soutěže bylo zasláno přes 800 návrhů. Za nejlepší název nového produktu bylo vybráno GRANKO, které představovalo zkratku označení GRANulované KakaO. O výhru se nakonec rozdělilo sedm výherců, kteří měli naprosto identický návrh.

Pro výrobu GRANKA byl vybrán závod Soja Kolín. Tento závod vykazoval nejlepší podmínky pro instalaci speciální výrobní linky Instamat. V 80. letech se výroba GRANKA pohybovala kolem 180 tun měsíčně. Dnes vyrobí společnost Nestlé ročně kolem 3 500 tun granulovaného kakaa.

Od roku 1997 se GRANKO zapojilo do širokého portfolia významné čokoládové značky ORION. Značka neustále pracuje na receptuře kakaa, aby splňovala všechna nařízení i trendy. Dodává mu potřebné vitamíny a minerály a zároveň dbá na to, aby GRANKO chutnalo stále tak, jak ho máme rádi.

1979-veronika-s-dazou-krabickou-a-piskoty

Jak se GRANKO dostalo do povědomí?

Poprvé se veřejnost o GRANKU dověděla v dubnu roku 1979, kdy byla zahájena tzv. zaváděcí propagační akce. Tato kampaň probíhala formou tiskové inzerce, televizních reklamních spotů, 7 různých reklamních filmů pro kina a dalších aktivit. Výsledkem první reklamní kampaně GRANKA byl okamžitý zájem z řad veřejnosti.

GRANKO v mnoha kabátech

Pan Fojtu

První a zcela ikonický design obalu včetně loga byl sestaven z osmi dílčích návrhů, na kterých se podílelo několik výtvarníků. Autorem přední strany krabičky a loga se stal tehdejší vedoucí propagačního oddělení podniku Čokoládovny, akademický malíř Karel Fojtů. Typografii názvu GRANKO, která později stala jeho oficiálním logem, namaloval ručně, inspirován západoevropskou grafikou.

Autorem fotografie holčičky na krabičce byl známý český fotograf Jiří Putta. Modelem mu nebyl nikdo jiný než tehdy dvouletá dcera Karla Fojtů – Veronika Fojtů.

Postupem času se obaly začaly objevovat také v jiných variantách. Rok 1997 přinesl s přechodem pod značku ORION změnu původních průhledných dóz i papírových krabic na tmavě modré. O sedm let později se poprvé představily limitované edice s puntíkatými hrníčky. Rok 2016 přinesl první malované limitované edice a v minulém roce byla k dostání limitovaná podzimní exkluzivní edice v plechové zlato-tmavomodré dóze.

Různé varianty GRANKA

V roce 1981 došlo k rozšíření řady GRANKA o rychle rozpustný banánový nápoj. Jednalo se o nápoj bez obsahu kakaa, se sušeným mlékem a banánovým práškem. O několik let později se na regálech obchodů objevilo ještě GRANKO s borůvkovou a broskvovou příchutí. Všechny uvedené varianty s příchutěmi se vyráběly pouze okrajově. Výrobní kapacity byly přednostně určeny pro základní GRANKO.

V roce 2009 byly představeny dvě inovace – GRANKO Calci-N a GRANKO Exclusive s vyšším podílem kakaa a nižším obsahem cukru. V letošním létě vstoupila značka do kategorie ochucených mléčných nápojů a uvedla na trh Kakaového mléko GRANKO (200 ml), které pro svou kvalitní recepturu získalo ocenění Potravinářské komory ČR v kategorii Reformulace roku.


Kontakt pro média:
Robert Kičina, manažer pro korporátní komunikaci, [email protected], +420 724 420 148


Nestlé je největším výrobcem potravin a nápojů na světě. Podniká v 189 zemích světa, zaměstnává 328 000 zaměstnanců. Posláním Nestlé je zvyšovat kvalitu života a přispívat ke zdravější budoucnosti. Nestlé nabízí široké portfolio výrobků a služeb pro lidi i jejich domácí mazlíčky. Jedná se o více než 2 000 značek, od globálních ikon jako je Nescafé nebo Nespresso až k místním značkám. Základem podnikání Nestlé je strategie rozvoje výživy, zdraví a vyváženého životního stylu. Společnost byla založena před více jak 150 lety ve švýcarském Vevey, kde dodnes sídlí. V Česku Nestlé vyrábí ve svých závodech ZORA Olomouc a SFINX Holešov cukrovinky pod značkami Orion, Kofila, Margot, BonPari, JOJO atd. a v závodě TIVALL Krupka chlazené a mražené vegetariánské pokrmy pod značkou Garden Gourmet. Na Slovensku v závodě Carpathia Prievidza vyrábí široký sortiment kulinářských výrobků pod značkami Maggi a Carpathia. Více na www.nestle.cz.